Happy New Year.

Gong Xi Fa Cai..! saya ucapkan kepada semua mahasiswa Cina. Rasanya tak terlambat lagi.. kan? Saya doakan kamu semua sentiasa hidup ceria bersama keluarga tercinta dan dikurniakan jalan ke arah kebahagian hakiki. Tahun Baru Cina kali ini seolah-olah menggamit saya untuk turut meraikannya. Kalau sebelum ini saya hanya meraikan Tahun Baru 2008 dan Maal hijrah, namun kali ini pintu hati saya begitu terbuka untuk juga meraikan Tahun Baru Cina.

Kalaulah diberi peluang, saya ingin sekali meraikannya bersama sahabat-sahabat mahasiswa cina. Sebelum ini di UM sendiri pada tahun lalu, saya pernah menghadiri Majlis Perasmian Pesta AngPau yang diadakan di Dewan Tunku Canselor. Sungguh menarik dan mengkagumkan setiap acara yang dipersembahkan.

Alhamdulillah.. di pertengahan bulan Ramadhan lepas, saya dan sahabat-sahabat lain berkesempatan bermain tanglung bersama-sama masyarakat cina di Bagan Hailam. Kami dijemput oleh PERKIM Pusat mewakili PMIUM untuk menyertai XPDC Dakwah sempena Pesta Tanglung. Program ini diatur dengan begitu tersusun bersama-sama NGO-NGO lain seperti Yayasan Amal, Persatuan Cina Muslim (MACMA), Jemaah Islam Malaysia (JIM), beberapa NGO lain lagi dan melibatkan juga sejumlah kira-kira 40 orang anak-anak yatim.

Bertolak dari UM kira-kira pukul 5.30 petang dan syukur kepada Allah, kami dapat dengan selamat di Masjid Bandar Permaisuri, Klang pada pukul 6.10 petang. Selepas solat Terawih, kami, Ust Ann Wan Seng yang mewakili PERKIM, Dr. Halimah yang mengetuai Yayasan Amal dan NGO-NGO lain mula bergerak ke Bagan Hailam. Wah.. dah tak sabar rasanya nak bermain tanglung.

Maklumlah, dah lama tak main. Dulu-dulu semasa zaman hingusan, setiap kali nak tiba Hari Raya Eidul Fitri, menjadi kebiasaan kanak-kanak kampung bermain tanglung. Kalau tak ada tanglung, kami suruh ayah tebuk tin Milo sebagai ganti. Kalau tak ada tin, kami main lilin pun jadilah. Sekarang ini, apabila saya tanya sahabat-sahabat lain, mereka kata mereka tak pernah main tanglung. Pelik juga rasanya. Agaknya, masyarakat Terengganu banyak keturunan cina kot. Entahlah betul ke tidaknya. Setakat ini tak lagi sanad yang sahih yang saya jumpa. Kadang-kadangf ada juga orang tanya saya, saya ini keturunan cina ke..?

Setelah sampai di Bagan Hailam, aktiviti dimulakan dengan bermain tanglung oleh anak-anak yatim. Comel sungguh adik-adik ini. Yang lelakinya siap memakai baju melayu lengkap bersongkok dan yang perempuannya memakai baju kurung kuning bertudung hitam. Saya dan sahabat PMIUM yang lain menjadi penunjuk jalan membawa anak-anak yatim ini ke serata Bagan Hailam.

Masyarakat cina kepelikan memandang kami semua bermain tanglung. Tak lama kemudian, semakin ramai orang-orang cina menghampiri kami. Nampak pada air mukanya, mereka seolah-olah tidak percaya orang Islam bermain tanglung menyambut sama Pesta Tanglung. Kebanyakan mereka tersenyum gembira melihat kami. Akhirnya mereka datang bermain tanglung sekali.

Alangkah girangnya kanak-kanak mereka apabila dapat tanglung percuma dan berpeluang bermain dengan anak-anak yatim. Tak kurang juga ada iyang meminta kami menyalakan lilin tanglung dan ada juga ibu bapa yang bermain sekali dengan anak-anak mereka. Selain bermain tanglung, Dr. Halimah dan NGO-NGO lain meringankan kaki pergi ke rumah-rumah memberikan rawatan percuma dan menziarahi masyarakat cina. Sungguh indah sekali jalinan ukhuwah yang mula berpintal pada malam itu..

Mesej yang nak disampaikan sudah hampir tercapai. Islam bukan setakat agama, tetapi Islam adalah cara hidup manusia. Islam bersifat universal dan sangat sesuai untuk diamalkan oleh seluruh manusia tanpa melihat kepada adat, budaya, bangsa, kaum, puak, warna kulit dan negara. Cantik sungguh Islam ini, namun berapa ramai umat Islam betul-betul sedar hakikat kecantikan ini. Ramai di antara kita menutup pintu hati untuk bertemu mendekati no-muslim. Kalau beginilah hakikatnya umat Islam, maka dakwah Islam tidak berkembang. Bahkan akan menjadi fitnah kepada Islam. Tidak hairanlah, jika wujudnya pelbagai salah faham terhadap Islam oleh non-muslim.

Saya bercadang untuk Pesta tanglung pada tahun ini, PMIUM akan anjurkan bersama-sama persatuan-persatuan cina di bawah jawatankuasa saya, JKP Kebajikan dan Perpaduan. Tapi rasa-rasanya.. dah tak sempat kot. Bulan 3 ini dah nak AGM. Tak apalah, cadangan boleh bawa kepada pimpinan yang baru.

Saya menyeru dan mengajak sahabat-sahabat sekalian. Beranikan diri kita mendekati non-muslim. Bebaskan mereka. Mereka perlukan kita untuk merungkai persoalan-persoalan salah faham mereka terhadap Islam. Kita boleh melakukannya. Yakinlah sahabat-sahabat pada janji-janji Allah. Allah akan menolong kita. Allah akan memudahkan kita untuk menyampaikan dakwah Islam. Ingatlah, kita ini hanya menyampaikan. Yang mengubah hati manusia adalah Allah.

Allah jadikan sebahagiannya muslim dan sebahagian manusia non-muslim ada hikmahnya. Allah nak kita sebagai orang Islam yang faham tentang Islam, menyampaikan Islam kepada non-muslim. Kalau kita tidak melakukannya di kampus ini.. siapa lagi. Nak ke kita di akhirat kelak, melihat sahabat non-muslim kita dijilat api neraka..?Ramai di antara mereka nak kenal Islam, tetapi tiada sesiapa pun sanggup menghulurkan tangan memberi penjelasan. Islam ini mudah untuk difahami, tetapi jangan kita yang memayahkan mereka untuk memahami Islam. JOM BERDAKWAH..!!!

Wassalam.

0 comments: