Email daripada Meng (王笛)



Selepas saya mengemaskini artikel ”Ustaz.. saya suka Islam”, hati rasa terpanggil untuk menghubungi semula Meng. Jadi, baru-baru ini, pada 25 Jan 09 yang lalu, saya ada menghantar email kepada Meng. Bertanya khabar berita keadaaanya sekarang.

Kemudiannya pada 27 Jan, saya mendapat respon daripada Meng..

.....................................................

Email 1


Salam ustaz,

saya baik di sini. saya baru mendapat tawaran dari universiti wisconsin madison di amerika. Oleh itu, pada bulan Ogos tahun ini, saya akan pergi ke amerika untuk sambungkan pelajaran dalam bidang pengajian budaya di Asia-tenggara. Saya merancang pergi ke Mal
aysia pada bulan Disember tahun ini.

Memang seperti ustaz menulis dalam emel, halangan ifti memeluk Islam masih dari keluarga. Mereka sekarang tidak sokong saya pergi ke Malaysia lagi. Jadi saya meranc
ang pergi ke Amerika dulu (ikut nasihat mereka), mengumpulkan duit sendiri lalu pergi ke Malaysia. Walaupun setiap hari saya merasa pedih, tapi saya akan menunggu kedatangan hari itu nanti. Kalau saya sampai Malaysia, saya pasti akan berhubung dengan ustaz. hehe.

Ustaz sekarang sihat? di mana? masih bekerja di UM ke? terjumpa abang mohamad shuhaidi ke? saya rasa amat untung dapat berkenal dengan dia. Dia sangat kuat agama. Saya tengok dia tidak pernah ketinggalan solat. hehe. Dia minggu lepas bekerja di Akademi Pengajian Melayu di UM, tapi sekarang dia sudah pergi bekerja di sekolah menengah di Pahang..

k. Selamat tahun baru lembu!

Keep in touch

Ifti

...............................................

Nama sebenar Meng ialah Wang Di. Nama panggilannya di Akademi Pengajian Melayu ialah Azizah. Sebelum bertolak ke Beijing setahun yang lalu, dia minta dipanggil Ifti. Dia suka dengan nama Ifti.Katanya makna Ifti ialah pembukaan. Mungkin singkatan daripada Iftitah.



Syukur saya panjatkan, Ifti masih lagi kuat untuk memeluk Islam. Betapa hebatnya ujian Allah buat mereka yang hanya mahu merasai secebis nikmat kemanisan Islam. Dia terus nekad untuk teruskan niatnya untuk bersama Islam.

Saya membalas emailnya..

salam ifti.

Saya puji ifti, sebab masih lagi kuat keinginan untuk memeluk Islam.


Ifti, bumi yang Allah cipta ini amat luas.
Kemana sahaja kita pergi , kita masih berada di bumi Allah. Jika Ifti pergi ke America sekali pun, ifti masih berpeluang untuk memeluk Islam dan belajar tentang islam. Saya yakin & percaya bahawa kekuatan Ifti yang ingin menghayati islam serta untuk beramal dengan islam, Allah akan membuka lebih banyak lagi ruang dan peluang untuk ifti memeluk islam. Sebab Allah lagi Maha mengetahui apa yang ada dalam hati & memahami perasaan kita.

Apa yang penting, kita mesti sabar dan sentiasa mengingati Allah. Jika kita ingati Allah, allah akan lebih mengingati kita.

saya menjemput Ifti untuk datang ke blog saya :
http://chitchat85.blogspot.com/


saya masih lagi terbuka untuk ifti bertanyakan soalan jika ada masalah atau pertanyaan.

Insyallah.. Moga-moga Allah izinkan Ifti datang ke malaysia.

keep in touch.

Yusri

………………………………

Email 2



Ustaz!!
Ustaz tulis cerita saya!!!!!!!!!
Saya baca blog ustaz dan saya terharu sangat!!!! Ustaz masih ingat semua detail yang kita pernah bincang. hehe cuma gambar itu bukan saya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!kenapa tak guna gambar saya?? hehe tak ada ke?? saya bagi ustaz ye!! kenapa bagi saya nama Meng?? hehe. boleh lah tulis nama ifti!! maksudnya permulaan!! ustaz kata saya sudah menjadi muslimah ya??boleh ke?? saya happy sangat kalau itu sudah boleh diterima.

saya sekarang ada satu soalan.
kalau saya tidak dapat berpuasa penuh, saya ada cara ganti kan..
tapi kalau ada satu hari saya tidak memakai tudung, boleh tak ada ca
ra ganti dosa ini??
ada situasi tertentu bagi saya tidak sesuai memakai tudung sebab saya dulu bukan muslim, dan saya kena jaga perasaan keluarga saya... ada cara ganti ke??

ifti


..........................................

Saya menjawab persoalannya..

salam ifti.

saya tak guna nama ifti, sbb saya bimbang klau ifti tak izinkan. tapi ifti dah izinkan, saya akan gunakan nama ifti dalam artikel. ifti bukan maksudnya permulaan, yg betulnya ialah Iftitah atau boleh juga guna Fathi.

ha ah ifti, kamu dah seorang muslim. sebab, sesiapa yang melafazkan kalimah syahadah dan ada keinginan mengamalkan islam , ia adalah muslim. saya sebenarnya cukup gembira apabila ifti melafazkan kalimah syahadah d akademi islam. kerana kamu telah menjadi seorang muslim. maafkan saya sebab tidak memaklumkan awal kepada ifti tentang ini. sebab saya bimbang kalau kamu tidak faham.

tentang memakai tudung ni. klau pada peringkat baru masuk Islam ni, kamu diberi kelonggaran untuk mengamalkan islam. amalkan secara perlahan-lahan setakat yang mampu dan mengikut suasana. Islam itu MUDAH

jika kamu rasa tak de halangan untuk pakai tudung, jadi pakailah tudung itu. tapi jika ada halangan, kamu diberi kemudahan sama ada untuk pakai atau tidak memakai tudung. apa2 pun, berdoalah kepada Allah, agar Allah ampunkan.

Ingatlah bahawa Allah itu maha melihat dan sangat memahami perasaan dan hati Kita. Allah amat mengetahui apa yang berlaku ke atas kita. ingat Ifti, bahawa Allah sentiasa bersama kita. Dia akan mendengar keluhan, rintihan dan percakapan kita. Allah amat menyayangi kita.

Ifti, jadilah wanita yang beriman dan sentiasa dekati Allah. Kami di sini akan sentiasa mengingati kamu dan doakan kamu agar terus kuat untuk beramal dengan islam.

keep in touch
Yusri.

........................................

2 comments:

Masya-Allah akhi,

Hampir sahaja ana meitiskan air mata kerana sedu sebak dek penangan tulisan akhi tentang Ifti.

Insya-Allah ana akan menyusul akhi dalam ruangan dakwah walaupun tidak mampu sebaris dengan antum semua.

Teruskan juang kita ya syabab.

Az-Zahir

 

Salam sahabat,

Wah... sudah mengecap kemanisan perjuangan dakwah.. alhamdulillah.. semoga terus cekal dan tekal meneruskan perjuangan ini.. insyaAllah..

ana jua terharu membacanya T_T