Mahasiswa Nilam Puri Teraniaya


Saya antara pelajar yang teraniaya dek perlaksanaan dan pengurusan Medsi yang dijalankan untuk sesi ke-2 pada tahun 2008. Saya adalah pelajar dari Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Nilam Puri bagi sesi 2007/2008 yang telah mendapat untuk melanjutkan pengajian di kampus utama Universiti Malaya Kuala Lumpur dalam Program Sarjana Muda Pendidikan Islam.

Pada 19 April 2008 yang lalu, saya bersama sahabat-sahabat saya seramai 104 orang dari APIUM, Nilam Puri telah menduduki ujian di sebuah sekolah menengah di Kota Bharu beserta pelajar-pelajar STPM juga. Selepas hampir sebulan, kami menerima keputusan ujian bertulis tersebut melalui panggilan telefon sahaja. Malahan ada sebahagian daripada kami tiada menerima panggilan apa-apa dan terpaksa menelefon sendiri untuk mengetahui keputusan sama ada lulus atau tidak bagi ujian bertulis tesebut bagi menghadiri temuduga MEDSI. Kami mendapati seramai 48 orang pelajar APIUM, Nilam Puri tidak lulus ujian bertulis MEDSI.

Namun begitu, kami semua tetap menerima surat tawaran daripada kampus utama Universiti Malaya Kuala Lumpur untuk meneruskan pengajian di bawah Program Sarjana Muda Pendidikan Islam. Tetapi, setelah menjalani kuliah dalam progam tersebut selama 3 minggu, kami dimaklumkan seramai 48 orang pelajar yang tidak berjaya menduduki temuduga MEDSI diminta supaya menukar ke program lain iaitu sama ada mengikuti Program Sarjana Muda Usuluddin atau Sarjana Muda Syariah. Hal ini menyebabkan kami ketinggalan dalam banyak subjek kerana sibuk menguruskan masalah pertukaran kos.

Dengan ini timbul pelbagai masalah dan persoalan yang mengelirukan dalam minda kami, Mengapa hal ini perlu berlaku terhadap kami sahaja bagi kampus cawangan Nilam Puri?? Kami berasa dianaktirikan! Sedangkan pelajar-pelajar STPM yang menduduki ujian MEDSI mendapat keputusan yang jelas melalui surat yang menyatakan sama ada mereka lulus ataupun tidak. Tetapi kami sebaliknya.

Hal ini tidak adil bagi kami yang sudah 2 tahun bagi pelajar semenanjung dan 3 tahun bagi pelajar Sabah dan Sarawak yang berada di APIUM Nilam Puri atas tiket pendidikan Islam. lagipun jika benar-benar pihak MEDSI ingin berbuat demikian, kenapa tidak dimaklumkan awal sebelum kami berada di kampus utama???

Dikesempatan ini, saya mewakili sahabat-sahabat yang senasib dengan saya diberikan penjelasan tentang masalah yang berlaku oleh pihak pengurusan MEDSI atau pihak yang berkenaan agar perubahan yang ingin dilakukan adalah perubahan yang terbaik, bukan menyusahkan mana-mana pihak. Oleh hal yang demikian, saya mencadangkan :-

Perlaksanaan MEDSI lebih bersistematik.
Pihak pengurusan APIUM membuka kouta yang lebih luas kepada kami seramai 48 orang sekiranya benar kami tidak diberi peluang untuk meneruskan pengajian di bawah Program Sarjana Muda Pendidikan Islam.

Diharapkan kami diberikan perhatian.

Mahasiswa Teraniaya.

3 comments:

salam..sye dpt asasi pngajian islam du nilam puri .. dari segi pakaian , nak bawak ape eik ?

 

salam ... sye dpt asasi pngajian islam , dri segi pakaian dia mcm mne ye ?

 



Untuk renungan ajk mahasiswa

Apakah mazhab Ahli Sunnah lebih tinggi dari al-Qur'an?

Bismillahir Rahmanir Rahim

https://keep.line.me/s/Dg9O1W5x3CyZh7KgLGITVNEy18cV76dX3C1YwDN9MQI


Web: almawaddah.info

Salam wa rahmah

Kepada;

Yang dihormati para akademik, para rektor universiti dan para mufti.

Tan Seri/Datuk Seri/Datin Seri/Datuk/Datin/ tuan/puan

Tajuk: "Penukaran al-Qur'an dangan mazhab Ahli Sunnah Wal-Jamaah sebagai asas agama Islam oleh para Mufti Malaysia adalah "un-Islamic". Rencana ini adalah bagi tujuan kajian dan renungan
Tidakkah Islam itu rahmatan li -l-Alamin..?
Terima kasih wa 'afwan.

Daripada;
Pencinta al-Qur'an sebagai asas agama Islam di Malaysia.
Kuala Lumpur
Malaysia.



.