KONSERT AVRIL LAVINGE : DI MANA MUFTI?

Petang semalam semalam saya dengan sahabat-sahabat Gamis adakan demostrasi aman di masjid negara untuk menyatakan bahawa hati kami ini tak redho dengan konsert yang diadakan. Malamnya pula kami ke konsert Avril untuk edaran risalah bersama-sama pemuda PAS pusat. Walaupun lihatnya usaha kami ini seolah-olah setitis air untuk memadamkan api yang menjulang, namun inilah yang kami dapat lakukan setakat ini.


Di mana Mufti?


Saya merasa amat kecewa dengan mufti yang dulunya lantang bersuara berkenaan Isu Sumpah Saiful. Namun suara-suara itu senyap tanpa berita. Pelik dan penuh kehairanan. Di mana kah peranan dan pendirian mufti tentang konsert ini.? Adakah konsert ini bagi mereka tidak tidak seteruk isu sumpah? Atau mereka bertindak mengeluarkan kata-kata apabila di arahkan untuk berbuat demikian?


Saya bukannya nak persoalkan sangat peranan mufti. Cuma, di manakah amanah dan tanggungjawab mereka selaku orang yang arif tentang Islam dan mempunyai autoriti di dalam negara dan masyarakat? Di manakah perana mereka sebagai pemegang amanah Allah untuk membetulkan masyarakat?


Saya tidak menafikan kemungkinan ada di kalangan mufti yang menyatakan bantahan secara senyap-senyap dan sebagainya. Saya memuji beberapa mufti yang sebelum ini bersuara tentang Isu Murtad, Isu Sure Heboh, Isu peraduan SMS dan lain-lain. Tapi hanya mufti yang sama sahaja yang berani. Di manakah mufti yang lain?


Wahai mufti-mufti sekalian..

Jalankanlah amanah kamu sebelum terlambat.

Kerana dunia makin hampir dengan kiamat.

Selamatkanlah & rawatilah penyakit umat.

Jangan sudah hancur semuanya baru nak bagi ubat..

Tiada gunanya kerana sudah terlambat..

Ingat! penghisaban Allah amatlah ketat.

0 comments: