5S PENGIKAT HATI MAD U'

SENYUM

Senyum.. senyum.. dan senyum.. itulah sunnah mudah Rasullullah buat umat Islam untuk mengamalkannya.. senyuman itu sedekah yang paling mudah.. senyumlah tika bertemu sesiapa sahaja.. dan biarlah bertempat.. senyuman yang berterusan tanpa henti itu baik .. tetapi bimbang disalah erti makna senyuman itu.. jadi, senyumlah selalu bila bertemu.. kerana senyuman itu mengubat hati yang duka.. meleraikan kekusutan.. meringankan masalah.. meredakan kemarahan.. dan ia pengikat dan pemikat hati yang menerimanya

SAPA

Sapaan yang baik bersama mengukir senyuman indahdan.. menuntun kata bicara yang manis bisa menguraikan sengketa.. bisa mengeratkan ikatan.. mendekatkan yang jauh.. mengenal pada yang tidak pernah bersua.. kadang-kadang menggoncangkan hati..


SALAM



sebarkan salam.. kerana ia adalah sunnah dan perolehi pahala.. bila bertemu.. ucapkanlah kalimah doa yang penuh berkat ini.. sesiapa sahaja .. tidak kira Islam mahupun bukan Islam.. semua hidup kerana rahmat Allah..



SENTUH


Sentuhan mesra kita adalah sentuhan hati-hati yang memerlukan kita.. setiap sentuhan membawa isyarat .. kita menghargai mereka.. kita membuka ruang bicara mesra yang lebih terbuka..


SAYANG



kita mesti sayang pada mad u kita.. jangan benci.. kerana mereka memerlukan kita..
kita adalah daie, kita bukan PENGHUKUM..

0 comments: