ANTARA RUMAH TANGGA & MASJID



Beza. Sangat berbeza antara membina rumah tangga dengan membina masjid. Bahkan perjalanan antara keduanya pun tidak selari. Satu arahnya ke timur dan satu arahnya lagi menuju ke barat. Bukan istilahnya menjadi soal penting. Tetapi fasa persediaan sebelumnya , fasa pengisiannya dan arah tuju matlamatnya itu yang perlu di'highlight'kan.


Membina rumah tangga itu hanyalah terhenti capaian matlamatnya apabila ia telah didirikan. Orang hanya akan nampak, perkahwinan itu yang menjadi penghabisannya. Lebih comel dan sesuai akan penggunaan kata pembinaan masjid. Kenapa ya? Kerna dari segi istilahnya telah menjelaskan kepada kita secara generalinya akan persediaan untuk membinanya, apakah pengisian untuk imarahkannya dan apakah tujuan kita bersama bersungguh-sungguh membinanya.

Umpamanya seperti kita ingin membina masjid yang betul. Faktor keberkatannya kita utamakan. Bahan-bahan untuk membinanya akan difikirkan. Takkan nak digunakan bahan yang haram, kan? Semestinya sumbernya yang halal. Pasir, batu-bata, tiang, kayunya, catnya dan lain-lain untuk menyempurnakan pembinaannya perlu betul cara pembeliannya. Orang yang membinanya perlu pakar akan bentuk binaan dan cara pelaksanaannya. Sewajibnya arif menentukan kiblatnya. Dalam pembinaan masjid tersebut perlu kepada pelan binanya. Agar perancangan itu tepati 'standard' atau 'ISO' nya.

Kita amat impikan sebuah masjid yang dipenuhi keberkatan seperti Masjid al-Haram. Tiangnya teguh bertulangkan Aqidah Islam yang utuh. Lantainya sejuk indah berlandaskan Al-Quran Sunnah. Perhiasannya halus diukiri permata Akhlak Islamiah dan jemaah solatnya bertaqwa dan taqqurub illa Allah. Masing-masing meluahkan rasa cinta dan sayang pada Allah dan RasulNya. Setiap mata non-muslim ayang melihatnya, pastinya terpukau. Wah, cantiknya Islam. Hah, inilah kehidupan yang kami cita-citakan. Oh, kami ingin mendekatinya.

Daripada individu muslim seterusnya meniti bait al-Muslim. Persoalannya, ramai yang mudah menuturkan rasa hati untuk membina bait al-Muslim, tapi bagaimana? Kita masih terpinga-pinga. Oh, kami bina bait al-Muslim. Tapi kenapa perjalannan untuk membina bercampur perkara yang haram? Betul, kami sudah membinanya 5 tahun yang lalu. Tapi, apakah bentuk pengisiannya.?

Sekadar perkongsian pandangan. Syukran.

JOM BERDAKWAH!!!

1 comments:

bagus artikel ni..x ramai yg benar2 fhm apa itu erti membina rumahtangga Islamik..Dr Yusoff Qardhawi prnh menukilkan "jika kamu ingin melihat generasi muda yang akan datang, lihattlah generasi muda yang ada sekarang"..jd, sm2lah kita muhasabah diri..Islam is Our Life..Just remember it..